Teters, J..

Binnenstedelijke ontwikkeling in Amersfoort 1945-1975. Een Hoog-Catharijne aan de Eem.

Historisch-geografisch tijdschrift 29 (2011) 14 - 24.

Na de oorlog zijn voor vele oude binnensteden drastische moderniseringsplannen gemaakt. De bedoeling was dat deze oude stadscentra in moderne 'cities' getransformeerd zouden worden, waar de woonfunctie zou worden vervangen door kantoren en detailhandel, die goed bereikbaar moesten zijn voor het autoverkeer. De laatste jaren is voornamelijk onderzoek naar de plannen van de grote(re) steden verricht. Daaruit blijken frappante overeenkomsten in de onderzoeksresultaten. In het onderzoek zijn de kleinere steden en dorpen stiefmoederlijk bedeeld (Smook, 1984 is hierop een uitzondering). In dit artikel worden de plannen van de middelgrote provinciestad Amersfoort tussen 1945-1975 bekeken. Vertonen deze veel verwantschap met die van andere, voornamelijk grotere steden? Wat zijn nu de overeenkomsten in de cityplannen van gemeenten, zoals het provinciale Den Bosch (Vos et al., 2000), en de (veel) grotere steden Amsterdam (Smook, 2004), Arnhem (Vredenberg, 2004) en Utrecht (Visser, 2001)?

Inner city development in Amersfoort 1945-1975. A 'Hoog-Catharijne' on the river Eem.

Between 1945 and 1975 several plans were drawn up and put into effect to radically modernize the historic centre of the city of Amersfoort. The old town had to give way to high-rise offices, traffic circles, roundabouts and parking lots, thus severely damaging the town's original historic structure. Because of large-scale public protests, the plans were only partially carried out. The Amersfoort modernization plans from that period have a lot in common with those for bigger towns like Utrecht, Amsterdam and Arnhem, though some aspects of the Amersfoort plans seem to be quite unique in the Netherlands.


© Copyright : HGT