D. Smidt van Gelder
De stad als monument: de plaats van het Centraal Station in Amsterdam.
Historisch geografisch tijdschrift 25 (2007) 27 - 36.
Met de huidige grootstedelijke ontwikkeling van de Amsterdamse IJ-oever is de plaats van het Centraal Station, gelegen tussen stad en IJ, honderd jaar na dato weer een actueel onderwerp. Waar men in de 19e eeuw vreesde dat Amsterdam van haar economische levensader zou worden beroofd, voert men het debat tegenwoordig vanuit geografisch en stedenbouwkundig perspectief, waarbij wordt aangevoerd dat het station Amsterdam haar prachtige IJ heeft ontnomen. Voor of tegen, feit is dat de plaatsing van het Centraal Station grootschalige ruimtelijke ontwikkelingen teweeg heeft gebracht, die het aanzien van de stad in de 20e eeuw ingrijpend hebben veranderd. Tijd om de positie van het Centraal Station binnen het stedelijk weefsel opnieuw te overdenken.
The city as a monument: the location of the Central Station within the city of Amsterdam.
The location of the Central Station built in the 19th century in the harbour in the IJ-inlet is at least controversial. The area, formerly characterized by a symbiosis between Amsterdam's history, morphology, geography, economy and transport, changed dramatically. The outcome was a station and railway, which constituted a wall between the city and the IJ, and brought the contiguity of the two to a radical end. Consequently the structure of the city and the view of from the city changed; the IJ became a backside, disconnected from the old city, almost not belonging to it anymore. In view of the current redevelopment of the bank of the IJ, the location of the station on the IJ has become a live topic once again. Arguments in favour and against the station, depending on one's starting point, are being tabled. Either way, it is open to discussion whether a rehabilitation of the IJ is possible with the Central Station and its railways as they stand now.